Публiкацiї

Civil Georgia

Більшість положень документу на 108 сторінках, які визначають виборчі правила напередодні жовтневих парламентських виборів 2012 року, відповідають прийнятому в 2001 році Виборчому кодексу. Проте в новому законодавстві також відображено ряд нововведень, серед яких найбільш вагомими є наступні:

Участь у виборах

• Право на участь у виборах вперше надається ув’язненим, засудженим за менш тяжкі злочини. Кримінальний кодекс роз'яснює, що до категорії менш тяжких злочинів входять ті злочини, за які в якості максимального покарання передбачено позбавлення волі на строк не більше 5 років;

• Незалежним кандидатам надається можливість балотуватися в мажоритарних виборах до Парламенту та органи місцевого самоврядування, а також на пост мера Тбілісі. Після 2008 року таким правом володіли тільки ті кандидати, яких представляли партії. Правом на подання непартійного кандидата в президента також будуть володіти ініціативні групи у складі 5 осіб;

• Для збільшення кількості жінок у партійних списку і відповідно, для забезпечення статевого балансу, Виборчий кодекс посилається на Закон про політичні об'єднання, в якому говориться, що кваліфікований виборчий суб'єкт отримає додатково 10% призначеного для нього бюджетного фінансування, якщо в його партійному списку серед кожних 10 кандидатів, як мінімум, двоє будуть «іншої статі».

Виборча система

• Правила формування виборчої адміністрації залишилися незмінними. Комісії всіх трьох рівнів складаються з 13 членів. Шість членів у Центральній виборчій комісії, у тому числі і голова, обрані за поданням президента і в даний час в неї входять 7 інших представників від наступних партій: Національний рух, Християнсько-демократичний рух, Християнсько-демократична народна партія; Промисловці, Європейські демократи ( партія Пааті Давітаія), Консервативна партія і Лейбористська партія;

• У виборчий період члени ЦВК і окружних виборчих комісій будуть отримувати подвоєні зарплати;

• Голові ЦВК надано одноосібне право на реєстрацію виборчих суб'єктів. Також право на реєстрацію мажоритарних кандидатів отримали голови окружних виборчих комісій. Раніше реєстрацію здійснювали відповідні комісії.

Списки виборців

• ЦВК знову буде зобов'язаний двічі - на початку виборчого періоду і до дня голосування на своїй веб-сторінці опублікувати загальний список виборців в Грузії і в кожному виборчому окрузі. Це традиційне правило не передбачалося в проекті кодексу;

• Комісії, яка працює над списками виборців, кодекс продовжує термін уточнення єдиного списку виборців до жовтневих парламентських виборів 2012 року до 1 серпня замість 1 липня. Дана комісія також має повноваження, щоб після передачі списків до ЦВК у серпні контролювати ті зміни, які будуть внесені до списків ЦВК не пізніше ніж за 14 днів до дня виборів. ЦВК зобов'язаний негайно повідомляти здійснені зміни комісію. Комісія, яка фінансується з державного бюджету, і яка, згідно з кодексом, створена безпосередньо для парламентських виборів 2012 року, укомплектована за принципом рівного представництва і складається з 15 осіб. В даний час в комісії працює 21 людина.

Агітація, адміністративні ресурси та ЗМІ

• Агітація в день виборів знову буде дозволена, незважаючи на рекомендацію Венеціанської комісії, щоб будь-яка передвиборна діяльність була б припинена за 24 години до дня виборів;

• Особи політичних посад, у тому числі губернатори і гамгебелі, знову будуть мати право на участь в агітації;

• Іноземні громадяни або організації знову не зможуть брати участь у виборчій кампанії.

• Згідно з кодексом, забороняється використання для виборчої кампанії комунікаційних засобів, інформаційного обслуговування та іншої різної техніки, призначеної для тих компаній, які фінансуються з державного бюджету. Також забороняється безоплатне або пільгове використання в цілях агітації існуючих у володінні влади або місцевих органів самоврядування транспортних засобів. Однак це останнє обмеження не поширюється на президента, депутатів, прем'єр-міністра, інших членів уряду і їх заступників, членів вищого представницького органу автономних республік Абхазія і Аджарія і керівниках уряду автономних республік, а також членах представницьких органів місцевого самоврядування.

• У частині використання адміністративних ресурсів у кодексі одним з нововведень є створення секретарем Ради національної безпеки міжвідомчої комісії з метою запобігання і реагування на порушення виборчого законодавства, в якій з правом на дорадчий голос зможуть брати участь партії, а на засідання комісії можуть бути запрошені також місцеві та міжнародні спостерігачі. Комісія створюється 1 липня в рік виборів, а в разі позачергових виборів приступає до функціонування протягом трьох днів з дня призначення виборів. Комісія, аналогічні якій функціонували і в ході декількох попередніх виборів, розглядає питання, які пов'язані з поширеною в ЗМІ інформацією про факти порушення виборчого законодавства Грузії публічними службовцями, якої комісію постачають виборчі суб'єкти або спостережницької організації. У кодексі вказується, що в разі підтвердження фактів порушення комісія може «звернутися з рекомендацією» до відповідного органу «з проханням вжиття відповідних заходів у розумні строки»;

• У положенні, яке стосується заборони використання бюджетних коштів у виборчий період, говориться, що в тому випадку, якщо під час кампанії будуть зафіксовані незаплановані державні витрати або будуть збільшені бюджетні програми, «уповноважена особа може звернутися до суду і вимагати призупинення цих витрат».

• З точки зору висвітлення передвиборчої кампанії в ЗМІ, у Виборчому кодексі нововведенням є положення, згідно з яким, тариф оплачуваної рекламного часу повинен бути однаковим для всіх виборчих суб'єктів. Знову залишається в силі регуляція про використання безкоштовного часу.

Фінанси

• Виборча кампанія фінансується з фонду політичного об'єднання, а в разі створення виборчого блоку, з фонду партії номер один у блоці, однак у цьому випадку партії, що входять в блок, зможуть необмежено передавати належні їм суми до фонду партії під номером один в блоці;

• На фонди і витрати кампанії поширюються обмеження, встановлені законом про політичні об'єднання;

• Виборчий суб'єкт зобов'язаний з моменту реєстрації один раз на кожні три тижні опубліковувати інформацію про пожертвування до фонду виборчої кампанії;

• Партії підзвітні у фінансових питаннях перед Контрольної палатою;

• подолав на парламентських виборах 5%-ий бар'єр суб'єкт отримає з державного бюджету фінансування в обсязі не більше 1 млн. ларі з ті умовою, що 300 000 ларі цільовим чином повинні бути витрачені на покриття витрат передвиборчої телевізійної реклами. Бюджетне фінансування в рамках мільйона буде такого обсягу, яку суму витратить виборчий суб'єкт під час кампанії;

• Партії, які мають бюджетне фінансування, для забезпечення своїх представництв в окружних та дільничних виборчих комісіях у день виборів отримають фінансування в обсязі 60 ларі на кожну виборчу дільницю, і 120 ларі - на кожен виборчий округ.

Оскарження результатів виборів, санкції

• З точки зору розгляду виборчих спорів новий Виборчий кодекс встановлює можливість того, щоб рішення виборчої адміністрації підлягало оскарженню у вищій комісії або прямо в суді;

• Незважаючи на те, що, в результаті згоди, досягнутої минулого літа угоди між правлячим Національним рухом і деякими опозиційними партіями, у проекті кодексу було передбачено збільшення терміну внесення позову до суду до 4 днів, це положення в законі вже не фігурує і термін залишається колишнім - 2 дні, а в ряді випадків, термін скорочений і доведений до 1 дня;

• Внесення скарги не зупиняє дію оскаржуваного рішення;

• Встановлення за виборчі порушення штрафи в новому кодексі перенесені з колишнього майже в незмінному вигляді, проте в низці випадків їх обсяги збільшені, а також додані нові, наприклад, нова санкція, коли посадовій особі виписується штраф у розмірі 2000 ларі, якщо вона заважає поширенню передвиборних матеріалів.

Маркування

• Виборчий кодекс знову передбачає маркування виборців - процедуру, яка не передбачалася в первинному варіанті, яка діє з 2003 року, як механізм захисту від багаторазового голосування;

• Кодекс вже не передбачає положення про встановлення відеоспостереження на виборчих дільницях.

Парламентські вибори

• Президент Грузії призначає дату жовтневих парламентських виборів не пізніше 60 днів до дня виборів;

• У Парламенті зі 150 депутатів на чотирирічний термін 77 депутатів будуть обиратися за пропорційною системою (партійні списки), а 73 депутата - за мажоритарною системою, замість існуючого до цього співвідношення 75/75. Плани щодо збільшення кількості депутатів у Парламенті були відкинуті;

• Виборча система Парламенту, в тому числі і нерівність між мажоритарними округами, що представляє собою предмет стурбованості Венеціанської комісії, практично залишилася незмінною. До Парламенту потрапить та партія, яка подолає 5%-ий виборчий бар'єр і вона гарантовано проведе мінімум шість депутатів у законодавчий орган. Цієї кількості достатньо для створення парламентської фракції. На мажоритарних виборах переможе той кандидат, який отримає більшу кількість голосів, за умови що в голосуванні взяли участь 30% виборців у виборчому окрузі;

• У майбутньому Парламенті вже не передбачається обрання мажоритарних депутатів з Ліахвської ущелини і Ахалгорського району, які не контролюються Грузією після серпневої російсько-грузинської війни. У кодексі йдеться: «в ході парламентських виборів мажоритарний округ не створюється на окупованих територіях Грузії»;

• Членом Парламенту може бути обраний громадянин Грузії з 25-річного віку, який протягом останніх 2 років проживав в Грузії або перебував на консульському обліку в іншій країні;

• Список тих посадових осіб, які зобов'язані піти у відставку в тому випадку, якщо будуть балотуватися в депутати, очолює президент країни;

• Та партія, яка не має представника в Парламенті і не отримує бюджетного фінансування, повинна звернутися за реєстрацією до голови ЦВК у період з 1 січня до 1 серпня в рік виборів. Тільки така партія зобов'язана подати до ЦВК не менше 25 000 підписів на свою підтримку;

• Незалежний кандидат, який бажає брати участь у мажоритарних парламентських виборах, разом зі списком прихильників для реєстрації повинен представити також і банківський документ, що підтверджує розміщення депозиту в розмірі 5000 ларі, які повертаються йому назад тільки в тому випадку, якщо він отримає хоча б 10% голосів.

• Підбиття підсумків виборів відбувається не пізніше 19-го дня з дня проведення виборів.

Відео
Новини